Az első rész azzal ért véget, hogy az IDE64-et beszereltem, és rögzítettem a gépházba, valamint az első tesztek lementek vele. Jöhet az elektronika csiszolása! A belső porton lévő kártyát kikapcsolhatóvá kellett tenni, hogy ha olyan alkalmazást használok amivel ütközik, akkor ne kellejn kihúzogatni a helyéről, ami rettentő macera lenne.
IDE64 tiltása
A GAME/EXROM vonalak már átkapcsolhatóak az 1541Ultimate együttes használata miatt, és a külső cartridge-ekkel való ütközés elkerülése miatt, így ezzel már egy része meg is van a tiltásnak. Az IDE64 viszont használ még I/O portokat, valamint ROM területet is a memóriából ami szintén ütközéshez vezet a külső kártyákkal, így ezeket is tiltani kell valamilyen módszerrel.
Két módszer elterjedt:
– Leválasztás, ahol a BUS minden vonalát lekapcsolhatóvá tesszük egy digitális kapcsoló elektronikával. Ekkor olyan mintha kihúznánk a kártyát. Ez jó megoldás, de illesztési gondok merülhetnek fel, és drága.
– Adott vezérlő vonalakkal való tiltás, ahol fixen kiadjuk a tiltó vezérlőjelet, így maga a kártya választja le magát a buszról.
Én ezt a második módszert használtam, de ehez jól kell ismerni a C64 BUS működését, hogy melyik vonalat hová kell átkapcsolni tiltáskor:
– A GAME/EXROM váltó kapcsolóval adom meg, hogy a külső, vagy a belső kártya inicializálja a C64 BUS-t bekapcsoláskor. A port extenderek is így működnek.
– Az I/O tiltó kapcsolóval letilthatom a kártya I/O regisztereit, mintha ott sem lennének. Ehez az IO1 és IO2 vonalat kell átkapcsolni a kártyán +5V-ra egy 3,3K ellenálláson keresztül, leválasztva a C64 BUS-ról.
Mivel ez fontos vezérlő vonal, és nagyon messze volt a gép oldalára szerelt kapcsolótól, így egy mágneskapcsolót tettem közvetlenül a vezérlőjel livezetése mellé, így rövid vezetékelkkel tudtam bekötni. A relét vezérlő vezeték már lehet hosszú, hiszen az csak egyenáramot kapcsol.
– A ROM tiltó kapcsolóval letilthatom a kártyán lévő ROM chipet. Ehez a ROML és ROMH vonalat kell átkapcsolni a kártyán +5V-ra egy 3,3K ellenálláson keresztül, leválasztva a C64 BUS-ról.
Sajnos az első verziónál először én is belefutottam abba, hogy nem minden vonalat kapcsoltam le! A ROM először nem volt letiltva. Úgy nézett ki hogy jó, mert lekapcsolva az IDE64 nem indult el. Használtam is egy darabig, de amikor a PAC-MAN játékot akartam használni a külső cartridge-ról, lefagyott a gép. Ekkor kezdtem agyalni mi lehet az oka, hiszen az 1541 Ultimate működött róla. Amíg be nem kapcsoltam a RR cartridge-ot rajta… Ekkor esett le, hogy a ROM terület összeakad, amit orvosolni kell sürgősen, mert kisüthet akár egy chipet is így!
Néhány hónappal később kijavítottam a ROM konfliktus problémáját úgy, hogy beraktam még egy mágneskapcsolót, ami a ROML/ROMH vonalakat kapcsolja át az I/O kapcsoló mintájára. Szerencsére a vezérlést is át tudtam kötni az I/O reléről, így ugyanazzal az egy kapcsolóval lehet egyszerre működtetni. A kapcsolók letiltott állapotban bekapcsoláskor kattannak át, de ez nem okoz működési problémát, mert a reset jel 1-2 másodperc után engedi elindulni a gépet, addigra meg régen átkapcsol. Így már teljesen tilthatom az IDE64-et, és működnek a ROM alapú cartridge-ek is. Az elmúlt pár év alatt a tesztek alapján nem nagyon volt konfliktus mással, jól működik.
USB PC-Link
Ha pedig már úgy is szét van szedve a gép, még pár simítást is elvégeztem rajta.
Beszereltem egy USB B aljzatot a gépház bal oldalára a billentyűzet alá, amit rákötöttem egy USB mini kábellel az IDE64 PC-Link csatlakozójára. Így már egy USB kábellel tudom rákötni a C64-et a PC-re, és másolhatok rá fájlokat.
Jailbar Luma fix
A C64 VIC chipjénél van egy ismert bug, ami főleg a tisztább SVIDEO használatánál látszik: a karakterek szélénél van egy kis fényerőcsökkenés, ami miatt függőleges csíkosnak hat a kép. Az egyik Árok party-n vásároltam egy kis áramkört, ami a VIC chip adott jeleinek átidőzítésével próbálja meg eltüntetni a csíkokat vegyes sikerrel. Az alaplap és a VIC verziótól függően lehet több-kevesebb sikerrel végrehajtani a beállítást. Az enyém se lett tökéletes, de sokkal jobb lett tőle a kép, érdemes próbálkozni, de sokat kell tekergetni a potikat mire javulás érhető el.
Plusz hűtés
Tettem egy keskenyre szabott hűtőt a CPU-ra, mert lekerült rőla amikor felforrasztottam rá a kivezetéseket. Ezzel is kicsit javítottam a hűtésén. A SID-ek viszont lényegesen jobban melegednek, de a DualSID panel megemelte a chipeket, így a billentyűzet gyakorlatilag ráült a tetejükre. Valahogy mégis meg akartam oldani a hűtésüket, így vágtam egy alu bordából 2db egy milliméteres hűtőlapot, és ráragasztottam a felületükre, így mint egy hűtőzászló funkcionál, felületre megtöbbszörözi az eredeti felszínt. Több mint semmi, és elfér a billentyűzet alatt. Kapott egy bordát a DualSID feszültségszabályzója is.
Összegzés
Jelenlegi átalakításom végére értünk, nagyon sok minden került ebbe a kis gépházba – DualSID, JiffyDOS, IDE64, Lumafix, vezérlések. Aktív hűtést nem akarok beépíteni, úgyhogy a további bővítéseken nagyon el kell gondolkodni hogyan tovább. Már jelenleg is éppen hogy elviszi az eredeti tápegysége a C64-nek, ezért ajánlott egy erősebb tápot használni hozzá. Én is egy PC tápból átalakított egységet használok amit magam készítettem, van is egy cikk róla.
A jobb stabilitás miatt az alaplapra forrasztottam egy 1500uF-os elkó kondit is, hogy a megnövekedett fogyasztással ne legyen gond.
Remélem sok hasznos információt sikerült átadnom, és talán valakinek kedve is lesz utánam csinálni 🙂
A végére tettem pár képet a kész művemről.